Keuze telescoop

Wat voor telescoop heb ik nodig voor mooie astrofoto’s?

Voor fraaie fotografische beelden van de Zon en de Maan voldoet een relatief kleine (ED/ Apo)-lenzenkijker van 6 tot 10 cm opening. Voor goede planeetopnamen is een 15 cm refractor of een 20 cm spiegeltelescoop het minimum. Voor fotografie van sterrenhopen, nevels en melkwegstelsels (deepsky-fotografie genoemd) is een hoge lichtsterkte wenselijk. Dan is kleinbeeldoptiek met aangepaste lenzen een optie: met fisheye-objectieven en groothoeklenzen kunnen bij een goed donkere hemel werkelijk schitterende Melkwegopnamen worden gemaakt. Met standaard- en telelenzen kunnen sterrenbeelden herkenbaar in beeld worden gebracht door slechts enkele tientallen seconden te belichten. Met lange belichtingstijden kunnen juist weer zwakke nevels zichtbaar worden gemaakt die visueel niet of minder goed zichtbaar zijn. Erg populair zijn de kortgebouwde apochromatische lenzenkijkers, zoals van de firma’s William Optics, Skywatcher, Robtics, AstroTec, Stellarvue en de topmerken als TEC, Takahashi en Astro Physics. Deze zijn uitermate geschikt voor deepsky-fotografie.
Een grotere opening van de telescoop biedt meer detail. Een goede keuze is bijvoorbeeld een lichtsterke Newton (opening 20 cm of meer, F4 tot F7), liefst voorzien van een comacorrector voor scherpere beelden. De duurdere 20-50 cm ‘Astrograph’ telescopen van de firma ASA hebben een zeer grote lichtsterkte (F3,8 tot F2,75) en een groot gecorrigeerd veld. De Schmidt-Cassegrain telescoop is een prima allround instrument, geschikt voor zowel maan en planeten als voor deepsky. Zeer interessant is de Hyperstar. Dit is een aanpassing van de Schmidt-Cassegrain, een extreem lichtgevoelig astrofotografisch systeem (F2!). Voor deze grotere telescopen is een stabiele montering wel een vereiste.

2 comments on “Keuze telescoop

1. Bert van Dijk on said:

Beste Ad,

Bedankt voor de reactie. Tweedehands telecopen/monteringen en toebehoren zijn met name te vinden op http://www.te-les.koop.nl. Maar hier staan vooral veel specifieke instrumenten en toebehoren, die niet altijd voor beginners bedoeld zijn. Ik stel voor om eens een gerenommerde telescoopzaak binnen te lopen voor advies. In ons verenigingsmagazine staan diverse adverteerders die hierin veel te bieden hebben (ook op beginnersvlak). Een nieuwe, complete telescoop met elektronisch gestuurde (GoTo) equatoriale montering is er al voor ca. 400 euro! Of kom eens langs op onze bijeenkomst in Oss (je dient dan wel verenigingslid te zijn). Hier staan diverse adverteerdersstand met een grote keuze aan allerlei. Succes in de verdere zoektocht!

2. Wij zijn regelmatig in een gebied waar snachts geen of erg weinig strooilicht is.
    Ideaal om sterren te kijken.
    We kijken nu rond voor een (gebruikte) eerste kijker om te sterren en planeten mee te
    gaan observeren.
    Graag willen we deze ook herkennen als een rondje, bv mars en saturnus de ringen e.d.
    Wat is jullie advies om hiervoor te gaan kopen ?
    hoor graag,

groeten Ad