Arnaud van Kranenburg – Fotograferen en beeldbewerken van een totale zonsverduistering

Bijeenkomst za. 8 april 2017 in Oss – Arnaud is geen eclips-chaser, maar maakt verre reizen met een totale zonne-eclips er omheen. Hij zag er inmiddels 4 en 21 augustus a.s. zal het in Amerika zijn 5e worden. Hij vertelt dat het verschil in helderheid tussen chromosfeer en langgerekte streamers bijna 10.000x is en het met huidige camera’s niet mogelijk is om die helderheidsvariatie goed vast te leggen. Daarom worden diverse opnamen met verschillende belichtingstijden gestapeld. Om de juiste belichtingstijd voor het juiste fenomeen te kiezen is de tabel van Fred Espenak erg geschikt. Om de corona en de lange streamers op eenzelfde opname te krijgen kun je het best met twee brandpuntsafstanden werken. Met korte tijden hoef je eigenlijk niet eens te volgen. Onze eigen ‘Miloslav Druckmuller’ liet ons zijn twee belangrijkste bewerkingstechnieken in Photoshop zien: maskeren en stacken (stapelen) om zo zijn schitterende eindresultaten op het grote scherm te toveren.

FotograferenEnBeeldbewerkenVanEenTotaleZonsverduistering-ArnaudVanKranenburg-8april2017Oss