Jac Brosens – Smalbandfotografie met DSLR

Bijeenkomst za. 15 oktober 2016 in Oss – Een echte tech-talk. Dat was de lezing van Jac Brossens (Zundert) over of wel of niet smalbandfotograferen met een DSLR-camera. “Is weinig zinvol, want door de Bayermatrix wordt dit zodanig gehinderd dat het weinig zal opleveren.” hoor je veel. En is debayeren (het verwijderen van de bayer-matrix) dan wel zinvol? Jac liet aan de hand van talloze grafieken verschillende DSLR sensor-onderwerpen zien: spectrale gevoeligheid, transmissiecurven, debayerfilters, hotmirror, Quantum Efficiency enz. De camera’s die hij aan de tand voelde waren: Canon 40Da, Canon 450D, Canon 450Da, 450D debayerd en de Canon 6Da. Ook microlenzen kwamen aan bod: “Het verdwijnen van de microlenzen is dus de reden dat een gedebayerde sensor een fors verlies van gevoeligheid heeft!” en “Het debayeren van de sensor is voor astrofotografie niet aan te bevelen!” Jan sloot af met een mooie opnameserie in H-alpha om zijn technische betoog extra kracht te geven.

SmalbandfotografieMetDSLR-JacBrosens-15oktober2016Oss