Mabula Haverkamp – Astro Pixel Processor (APP)

Bijeenkomst za. 8 april 2017 in Oss – Ondanks dat er enkele jaren geleden een omvangrijk en compleet beeldbewerkingsprogramma op de markt is gekomen, PixInsight, durfde Mabula het aan om eigen beeldbewerkings-software, specifiek voor deepsky-opnamen te ontwikkelen: Astro Pixel Processor (APP). Door een langdurige ziekte en de daarbij gerelateerde arbeidsongeschiktheid, vulde deze vrijgekomen tijd met het het opzetten van APP. In zijn uitgebreide lezing ging Mabula diep in op de werking van de vele onderwerpen, zoals data kalibratie middels bias, darks, ats & Bad Pixel Mapping, analyseren van sterren, vorm en grootte, registreren/uitlijnen van opnamen, regulier en mozaieken. Aan de hand van opnamedata van verschillende astrofotografen, kon hij directe bewerkingen op het scherm laten zien, zoals Adaptive Airy Disc (AAD); een zelf ontwikkeld algoritme dat beter uit de pixel komt dan bij de gangbare programma’s. Op 30 april 2017 zal zijn geesteskind gelanceerd worden. Iedereen is er erg benieuwd naar kijkt reikhalzend uit naar de interface-werking en bewerkingsresultaten. Hulde voor alweer een interessant en praktisch astroprogramma van eigen bodem!

Pdf van zijn lezing (kopieer de link in je browser) LET OP: pdf is totaal 296 Mb!