Maurice Kesselaar – 3 jaar astrofotografie

Bijeenkomst za. 8 april 2017 in Oss – Dit is de winnaar van de ‘J. der Kinderen Aanmoedigingsprijs 2017’! De pas 18-jarige Maurice is nu 3 jaar bezig met astrofotografie. Zijn eerste setup in 2014 mocht er meteen al zijn: Sky-Watcher ED80 op HEQ5 PRO en een zelf-modificeerde Canon 450D. Een mooi voorbeeld van M27 en een langbelichte M31 kwam voorbij, samen met een HaRGB-opname. In 2015 maakte hij de overstap naar Plate Solving en CCD-camera. Voor het stacken en bewerken koos hij voor PixInsight. Een keur aan deepsky-objecten kwam vervolgens voorbij. Ondertussen werd ook zijn studie in de chemie succesvol afgerond. Maurice koos daarna voor La Palma als vakantiebestemming en kon daar de Nikon D5500 met Nikkor 35 mm op een Star Adventurer inzetten, wat fraaie platen opleveren van o.a. Orion. Zijn toekomstplannen: een Star 71 (?) telescoop met ASI 1600MM camera en misschien wel een nieuwe montering. Zijn nieuwe astrostek is vlakbij zijn woonplaats Kapelle: het ‘APO’ observatorium in Oostkapelle in Zeeland. We wensen Maurice veel succes en nogmaals gefeliciteerd!

3JaarAstrofotografie-MauriceKesselaar-8april2017Oss