Maurice Kesselaar – Daystar Quark zonnefilter

Bijeenkomst za. 15 oktober 2016 in Oss – Maurice Kesselaar (Kapelle) is naast een deepsky-man ook een zonnefotograaf. Zijn waarneemoog viel op de H-alpha zonnefilterserie van de firma Daystar: Daystar Quark. Dit is een op de focuseerinrichting van refractoren (tussen f/4 en f/9) te plaatsen filter-unit die bestaat uit een blocking filter, 4,3x Barlow, Fabry-Pérot filter en een tuning-knop. De prijs van 1325,- euro ligt dus beduidend lager dan die van bijvoorbeeld een Lunt of Coronado zonnekijker van dezelfde refractordiameter. Er zijn twee interessante versies: de ‘Prominence’ (0,8 – 0,6 A) en de ‘Chromophere’ (0,3 – 0,3 A). Maurice liet vervolgens een aantal prachtige (ingekleurde) opnamen zien van individuele protuberansen, filamenten en een geïnverteerd zonneoppervlak. Een extra mooi resultaat krijg je natuurlijk als je een opname van de chromosfeer en een van protuberansen combineerd.

DaystarQuarkFilter-MauriceKesselaar-15oktober2016Oss